Staranny demontaż zabytkowego nadwozia
Prace przy demontażu detali nadwozia i mechaniki wykonywane są niezwykle starannie i ostrożnie. Na tym etapie staramy się zachować jak najwięcej części, które będą nadawać się do naprawy i ponownego montażu. Mając na uwadze, że przedmiotem prac są obiekty muzealne, etap ten jest niezwykle wymagający i czasochłonny. W pierwszej fazie z auta zdejmujemy:
- zabytkowe detale
- chromowane wykończenia i ozdobniki
- szyby
- tapicerkę itd.
Wszystkie zdemontowane elementy zostają szczegółowo opisane i skatalogowane.
Oddzielenie nadwozia od ramy
Zdjęcie karoserii z ramy, pozwala na jednoczesną komfortowa pracę nad karoserią, elementami podwozia, układem jezdnym i napędowym. Nad samochodem mogą pracować jednocześnie zespoły mechaników i blacharzy.
Renowacja klasycznego auta – rozpoczęcie procesu odbudowy
W tym miejscu rozpoczyna się przygoda, która może potrwać od 14 dni do nawet kilku lat – w bardzo skomplikowanych przypadkach. Efektem będzie wskrzeszenie samochodu z minionej epoki.
- Poszczególne elementy trafiają do odpowiednich pracowni
- Dokonywane są zakupy potrzebnych części
- Opracowywana jest lista części „do dorobienia”.
Znaczenie renowacji samochodów zabytkowych
Renowacja samochodów zabytkowych to nie tylko proces przywracania dawnej świetności starym pojazdom. To także sposób na zachowanie dziedzictwa motoryzacyjnego, które jest częścią naszej historii i kultury. Każdy samochód zabytkowy ma swoją unikalną historię, która zasługuje na to, aby została opowiedziana i przekazana kolejnym pokoleniom. Dzięki renowacji, te cenne pojazdy mogą nadal cieszyć oko swoim wyglądem, a także służyć jako źródło wiedzy o ewolucji techniki motoryzacyjnej.
Renowacja starych samochodów to inwestycja, która może przynieść wiele korzyści. Po pierwsze, odrestaurowane samochody zabytkowe często zyskują na wartości, co czyni je atrakcyjnym aktywem dla kolekcjonerów i inwestorów. Po drugie, posiadanie takiego pojazdu to prawdziwa satysfakcja dla miłośników motoryzacji. Jest to również doskonały sposób na wyrażenie swojego stylu i zainteresowań. Wreszcie, renowacja samochodów zabytkowych to także sposób na ochronę dziedzictwa motoryzacyjnego i przekazanie go kolejnym pokoleniom.
Renowacja samochodów zabytkowych jako pasja
Renowacja samochodów zabytkowych to nie tylko praca, ale przede wszystkim pasja. To zamiłowanie do starych pojazdów, fascynacja ich historią i techniką, a także satysfakcja z przywracania im dawnej świetności. Każdy projekt renowacji to nowe wyzwanie, które wymaga nie tylko wiedzy i umiejętności, ale także cierpliwości i zaangażowania. To proces, który pozwala na twórcze wykorzystanie swoich umiejętności i daje wiele satysfakcji z osiągniętych rezultatów.
Renowacja samochodów zabytkowych to proces pełen wyzwań. Każdy pojazd to inna historia, inna konstrukcja i inne problemy do rozwiązania. Często trudno jest znaleźć odpowiednie części, a nawet jeśli są dostępne, mogą być bardzo kosztowne. Ponadto, prace renowacyjne wymagają nie tylko wiedzy technicznej, ale także umiejętności manualnych i artystycznego zmysłu. Każdy detal ma znaczenie, a najmniejszy błąd może zniszczyć całą pracę.
Renowację samochodów zabytkowych warto powierzyć specjalistom, takim jak Rzepecki Auto. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu, wiedzy i pasji, jesteśmy w stanie przywrócić dawne piękno nawet najbardziej zniszczonym pojazdom. Zdajemy sobie sprawę, jak ważne są dla naszych klientów ich zabytkowe samochody, dlatego podchodzimy do każdego projektu z największą starannością. Naszym celem jest nie tylko odrestaurować pojazd, ale przede wszystkim zachować jego duszę i historię.
Czy każdy pojazd nadaje się do renowacji?
Nie każdy pojazd nadaje się do renowacji. Decydującym czynnikiem jest stan techniczny auta. Jeżeli jest on na tyle zły, że renowacja wymagałaby praktycznie odbudowy całego pojazdu, może to być nieopłacalne. W Rzepecki Auto dokładnie oceniamy stan każdego pojazdu przed podjęciem decyzji o renowacji.
Warto odnowić przede wszystkim te auta, które mają wartość historyczną lub sentymentalną. Mogą to być na przykład pojazdy z okresu międzywojennego, klasyczne samochody sportowe czy też auta, które były w posiadaniu znanych osób. W Rzepecki Auto mamy doświadczenie w renowacji takich pojazdów. Renowacja zabytkowych aut to nie tylko przywrócenie im dawnej świetności, ale także znaczne zwiększenie ich wartości. Poza tym, zabytkowe auta są często traktowane jako inwestycja, która z czasem może przynieść znaczne zyski. Dodatkowo, posiadanie takiego auta to prestiż i możliwość uczestnictwa w wydarzeniach dla miłośników motoryzacji.
W historii Rzepecki Auto mieliśmy do czynienia z prostymi projektami blacharskimi, które wykonaliśmy w ciągu 2 tygodni oraz z praktycznie kompletną odbudową nadwozia trwającą 3 miesiące. Zwieńczeniem naprawy nadwozia jest pasowanie wszystkich wcześniej elementów galanterii i dachu.
Różnorodność odnawianych samochodów w naszej firmie, wymaga od naszego zespołu stosowania odmiennych technik i metod dostosowanych do specyfiki danej konstrukcji.
Specjalizujemy się w naprawach blacharskich:
- samochodów o samonośnym nadwoziu
- samochodów z ramą nośną
- aut z ramą przestrzenną
- o konstrukcji drewnianej
- z aluminiowym poszyciem.
Przygotowanie starego nadwozia
Poprawne przygotowanie nadwozia do napraw blacharsko lakierniczych wymaga następujących czynności:
- manualne usunięcie powłoki lakierniczej
- piaskowanie wstępnie oczyszczonego ręcznie nadwozia.
Proces piaskowania wykonywany jest z zachowaniem szczególnej ostrożności aby nie zniszczyć, elementów karoserii które przetrwały do tej pory.
Właściwa naprawa klasycznego nadwozia na blacharni
Nadwozie gotowe do właściwej naprawy podlega ocenie pod kątem części, które należy kupić i dorobić do ukończenia renowacji zabytkowego nadwozia. Nasze doświadczenie umożliwia nam szybkie podjęcie decyzji w kwestii zakupu dobrych zamienników oraz dorabiania części w naszym warsztacie. Wymagania jakościowe mające na uwadze warunki gwarancji udzielanej przez naszą firmę na wykonywane prace, są bardzo rygorystyczne. Dlatego unikamy zakupu dostępnych na rynku drogich jednocześnie kiepskich zamienników – w takich sytuacjach części dorabiane są w naszym warsztacie.
Zabezpieczenie antykorozyjne na miarę kolejnej epoki
Następnie przychodzi czas na kilka istotnych czynności z punktu widzenia żywotności auta:
- rozbieramy całe spasowane nadwozie
- ponownie czyścimy manualnie i piaskujemy.
Tym sposobem przygotowujemy powierzchnię do zabezpieczania antykorozyjnego, na które składają się następujące czynności:
- pokrycie spodu nadwozia podkładem epoksydowym na bazie cynku
- pokrycie łączeń blach spoiną poliuretanową
- nałożenie twardego lakieru epoksydowego na każdy element
- pokrycie wszystkich elementów warstwą elastyczną
Tak zabezpieczone nadwozie jest gotowe do lakierowania.
Profesjonalne lakierowanie auta zabytkowego
Po sezonowaniu nadwozie podlega kolejnym zabiegom na drodze do nałożenia właściwego lakieru, m.in.:
- szpachlowanie szpachlówką epoksydową
- obróbka ścierna
- wycinanie elementów karoserii.
Tak przygotowane elementy nadwozia pokrywane są kolejnymi warstwami właściwego lakieru. Ostatecznie nakładana jest supertwarda warstwa lakieru bezbarwnego.
Samochody zabytkowe, dzięki zastosowaniu takiej procedury i technologii, mogą być wielokrotnie polerowane bez szkody dla pięknego lakieru.
*Powyższy opis, jest niestety bardzo ogólny. Wynika to z faktu różnorodności konstrukcji, w których się specjalizujemy. Samochody o samonośnym nadwoziu, samochody z ramą nośną, z ramą przestrzenną, o konstrukcji drewnianej, czy samochody o aluminiowym poszyciu. Wszystkie wymagają odmiennych metod oraz technik podczas naprawy blacharskiej.
Naprawa podzespołów aut zabytkowych
Równolegle do prac blacharsko-lakierniczych, zespół mechaników pracuje nad oceną stanu technicznego elementów zawieszenia i zespołu napędowego. Po weryfikacji, części zakwalifikowane do dalszego użytkowania, zostają oczyszczone i naprawione.
Specjaliści od montażu zajmują się przywróceniem świetności elementom wyposażenia. Elektrycy natomiast pracują nad odtworzeniem instalacji elektrycznej na podstawie oryginalnych schematów i naprawą wszystkich urządzeń elektrycznych.
Remont główny zabytkowego silnika
Po rozebraniu silnika następuje analiza i pomiary wszystkich elementów oraz ich weryfikacja pod kątem przydatności do dalszego użytkowania. W ramach remontu głównego silnika zabytkowego samochodu, wykonujemy:
- utwardzanie gniazd zaworowych
- polerowanie kanałów dolotowych
- wymiana uszczelniaczy
- dorabiamy zawory – o ile jest to konieczne
- spawamy głowicę – jeżeli jest konieczne i możliwe
naprawy bloku silnika.
Specjalistyczne procesy obróbki mechanicznej, której mogą być poddane części silnika, podczas naprawy to:
- honowanie cylindrów
- wymiana tulei cylindrów
- prostowanie wału korbowego
- szlifowanie na wymiar
- osiowanie łoża wału korbowego
- naprawa i winklowanie korbowodów
- wyważanie koła zamachowego i sprzęgła
Jeżeli jest to możliwe, stosujemy poprawione technologicznie elementy, które pojawiły się na rynku części zamiennych do samochodów zabytkowych, np. tłoki z wkładkami ogniowymi.
Naprawa osprzętu silnika
Renowacja osprzętu silnika obejmuje m.in. czynności takie jak:
- ultradźwiękowe mycie gaźników
- skiełkowanie
- planowanie
- tulejowanie gardziel
Zużyte elementy, w miarę możliwości są wymieniane na nowe lub dorabiane w naszym warsztacie.
Naprawa klasycznego układu jezdnego, hamulcowego i tylnego mostu
Podobnie jak w przypadku każdej wymienionej wyżej grupy podzespołów, zawieszenie, układ hamulcowy i tylny most są całkowicie rozbierane, a każda ich część poddawana jest ocenie, pod kątem dalszej eksploatacji. Wszystkie części szczególnie odpowiadające za bezpieczeństwo jazdy autem zabytkowym poddawane są defektoskopii.
Renowacja podzespołów polega na:
- dokładnym ich oczyszczeniu w procesie piaskowania
- wymianie zużytych elementów
- zabezpieczeniu i odnowieniu, w zależności od przeznaczenia poprzez:
- malowanie proszkowe
- cynkowanie.
*Powyższy opis, jest niestety bardzo ogólny. Wynika to z faktu różnorodności konstrukcji, w których się specjalizujemy.
Montaż nowych i odnowionych podzespołów
Etap czwarty rozpoczyna się w chwili, gdy do warsztatu powraca polakierowane nadwozie.
Zaczynamy od zainstalowania wiązki elektrycznej oraz podzespołów elektrycznych takich jak silnik wycieraczek wraz z całym układem, pompa paliwa etc.
INSTALACJA UKŁADU JEZDNEGO I SILNIKA
Następnie mechanicy montują zawieszenia, wkładają silnik, skrzynie biegów oraz tylny most, układ kierowniczy. Kładzione są nowe przewody hamulcowe oraz paliwowe, montowany jest zbiornik paliwa. Gdy wszystkie te prace zostają zakończone wykonujemy krótkie jazdy testowe.
ŁĄCZENIE RAMY Z NADWOZIEM
W przypadku aut o konstrukcji nadwozia opartego na ramie nośnej, większość podzespołów montowana jest do ramy. Daje to niepowtarzalną możliwość sprawdzenia działania wszystkich elementów. Pierwsze jazdy oraz regulacje (np. wstępna regulacja gaźników) odbywają się jeszcze przed połączeniem ramy z nadwoziem.
WYKOŃCZENIE
Jeśli wszystko jest w porządku i nie zostaną stwierdzone żadne usterki, auto trafia do hali końcowego montażu. Zakładane są szyby, galanteria, wszelkie uszczelki nadwozia. Wraz z montażystami do pracy nad autem wkraczają tapicerowie. Wykonywana jest nowa konstrukcja tapicerki, czyli boczków i foteli etc. Wnętrze auta jest pieczołowicie pokrywane materiałami wygłuszającymi oraz izolacją termiczną. Po czym całość jest pokrywana skórą i innymi materiałami.
GALANTERIA DREWNIANA
Jeśli auto wyposażone jest w elementy drewniane, dorabiamy oraz montujemy całą drewnianą galanterię według oryginalnych wzorów.
INSTALACJA MIĘKKICH DACHÓW
Jeśli przedmiotem renowacji jest samochód z nadwoziem cabrio, zakładamy miękki dach. Niektóre konstrukcję są niezwykle skomplikowane, zaś ich odbudowa bardzo pracochłonna, wymagająca umiejętności szkutniczych, blacharskich oraz tapicerskich.
Przekazanie „nowego auta zabytkowego”
Kiedy prace składające się na proces renowacji są ukończone, pojazd poddawany jest typowej obsłudze technicznej, w tym geometrii zawieszenia. Po pozytywnym wyniku okresowego przeglądu technicznego auta zabytkowe testowane są na dystansie 1000 km. Podczas jazd próbnych, sprawdzana jest poprawność działania wszystkich układów i podzespołów oraz docierany jest silnik. Po zakończeniu jazd testowych samochody zabytkowe, ponownie przechodzą przegląd i obsługę techniczną, w tym serwisowi olejowy silnika. Raz jeszcze sprawdzana jest poprawność działania wszystkich systemów i podzespołów.
*Powyższy opis, jest niestety bardzo ogólny. Wynika to z faktu różnorodności konstrukcji, w których się specjalizujemy. Samochody o samonośnym nadwoziu, samochody z ramą nośną, z ramą przestrzenną, o konstrukcji drewnianej, czy samochody o aluminiowym poszyciu.
JAZDY TESTOWE, PRZEKAZANIE AUTA
Gdy wszelkie prace zostają ukończone, ustawiamy geometrię zawieszenia oraz wysyłamy auto na niezależny przegląd techniczny. Następnie wykonujemy około 1000 KM jazd testowych. Podczas, których sprawdzamy wszelkie parametry auta, wstępnie docieramy silnik. Przed samym przekazaniem auta klientowi ostatecznie polerujemy i czyścimy wszelkie powstałe podczas renowacji zanieczyszczenia. Wykonujemy ostatni przegląd techniczny, podczas którego sprawdzamy wszystkie elementy oraz wymieniamy płyny eksploatacyjne.
PRZEKAZANIE AUTA
Dzięki wielu godzinom, żmudnych kontroli, jakości w czasie całej odbudowy, jesteśmy pewni niezawodności naszych samochodów oraz dobrze wykonanej pracy. Tak przygotowany i sprawdzony samochód trafia w ręce właściciela.
DOKUMENTACJA
Zdajemy sobie sprawę, że przeistoczenie wraka w kompletny samochód, który wygląda jakby dopiero, co zjechał z taśmy produkcyjnej jest nie tylko ciekawym, ale wręcz fascynującym procesie, o którym warto dowiedzieć się czegoś więcej. Szczególnie, jeśli dotyczy on naszego ukochanego pojazdu. Aby nic nie umknęło uwadze naszych klientów, każdy z nich, po zakończeniu odbudowy otrzymuje szczegółową fotodokumentacje przeprowadzonych prac w formie książki zawierającej dokumentację odbudowy, opis marki i historię modelu samochodu oraz opis i historię danego egzemplarza wraz z fotokopiami otrzymanych dokumentów i uzyskanych certyfikatów.
Na wszystkie prace udzielamy dwuletniej gwarancji
bez limitu kilometrów