Zasady renowacji samochodów zabytkowych

Renowacja aut zabytkowych to niezwykle złożona dziedzina wymagająca znajomości historycznych technik budowy aut, technik lakierniczych itp. Dziś zajmują się nią głównie pasjonaci i próżno szukać osób, które podejmą się takiej realizacji w zwyczajnych serwisach. Warto również podkreślić, że działalność ta ma wielkie znaczenie poznawcze, ponieważ samochody poddawane renowacji stają się następnie obiektami muzealnymi, które pozwalają przybliżyć ducha minionej epoki.

 

Demontaż samochodu

Początkiem procesu renowacji auta jest demontaż nadwozia. Przeprowadza się je w taki sposób, aby wykorzystać jak najwięcej potencjalnie sprawnych elementów, przede wszystkim po to, aby zachować pierwotny, oryginalny charakter samochodu. Szczególną uwagę poświęca się różnego rodzaju zdobieniom, ale także tapicerce, czyli elementom, od których zależy wizualny charakter danego pojazdu. Każdy punkt renowacji wiąże się z uważnym katalogowaniem i opisywaniem części i dokumentacją prowadzonych czynności.

 

Renowacja karoserii

Drugim krokiem w przywracaniu zabytkowym samochodom ich piękna jest demontaż karoserii. Pozwala to swobodnie pracować nad elementem, który zapewnia pojazdowi blask, ale także odsłania jego wewnętrzny mechanizm. Ta metoda działania pozwala na przyspieszenie całego procesu, ponieważ równolegle swoją pracę mogą prowadzić zespoły lakierników i blacharzy oraz mechaników. Jeśli chodzi o stosowane w tym procesie technologie lakiernicze, często wykorzystują one produkty jednoskładnikowe, co wiąże się z niską odpornością na czynniki atmosferyczne. Dlatego lakierowanie musi odbywać się przy użyciu dodatkowego podkładu.

 

Odzyskiwanie części 

Jednak najbardziej złożonym i czasochłonnym etapem renowacji samochodu zabytkowego okazuje się odzyskiwanie i naprawa części układu jezdnego i napędowego. Składa się na to szereg działań, które polegają nie tylko na naprawie istniejących części, ale także pozyskiwaniu brakujących lub uszkodzonych tak, aby w jak największym stopniu oddawały ducha danego pojazdu. Zazwyczaj ten etap prac prowadzony jest w kilku niezależnych warsztatach i pracowniach, które specjalizują się w produkcji i naprawach konkretnych części. Ostatnim etapem jest montaż oraz regulacja pojazdu, co pozwala zobaczyć pojazd w zupełnie nowym świetle.